با توجه به بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۶، مسافرینی که وارد کشور می‌شوند و تلفن همراه خریداری کرده‌اند موظف هستند گوشی تلفن همراه خود را به گمرک اظهار و حقوق و عوارض گمرکی آن را پرداخت نمایند نمایند. در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق گمرکی امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن بر عهده مسافر خواهد بود.

در این مطلب قصد داریم تا مراحل ثبت تلفن همراه مسافری را به صورت تصویری آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید:

روش اول : اظهار تلفن همراه و پرداخت حقوق گمرکی در هنگام ورود به کشور در دفاتر گمرک
در روش اول، مسافر می‌تواند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه های مرزی)، گوشی تلفن همراه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت نماید. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش گوشی تلفن همراه مسافر توسط گمرک تعیین می‌شود. پس از اظهار تلفن همراه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه تلفن همراه (IMEI) درج گردیده است. لازم است تا مسافر این رسیدها را تا مرحله نهایی ثبت تلفن همراه در نزد خود نگه دارد. تصویر نمونه پته (مجوز) گمرکی در زیر نمایش داده شده است:

روش دوم : مراجعه به سامانه گمرک جهت ثبت شناسه تلفن همراه
درصورتیکه شخص مسافر به هردلیلی در هنگام ورود به کشور تلفن همراه خود را اظهار نکرده و حقوق و عوارض گمرکی آن را پرداخت نکرده باشد، می‌تواند با مراجعه به وبسایت اینترنتی سامانه گمرک به آدرس http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?0 نسبت به ثبت شناسه تلفن همراه خود اقدام نماید. لازم به ذکر است بنابر تصمیمی که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است، مسافران فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سامانه تلفن همراه خود را ثبت نمایند و درصورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه تلفن همراه شخص مسافر نخواهد داشت.

نحوه ثبت شناسه تلفن همراه در سامانه گمرک به صورت تصویری در زیر آموزش داده شده است:

در اولین مرحله به سامانه گمرک مراجعه می‌کنیم. [برای ورود به سامانه گمرک «اینجا» کلیک کنید]

پس از ورود به سامانه گمرک، در صفحه اول باید شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) تلفن همراهی که قصد ثبت آن را داریم، بدون هرگونه علامات اضافی (ممیز، خط تیره و . . .) وارد نماییم.

 

در مرحله بعدی اطلاعات تلفن همراه اعم از برند، مدل و مشخصات فنی گوشی را وارد می‌کنیم. مسافران گرامی توجه داشته باشند که در وارد کردن این اطلاعات نهایت دقت را داشته باشند.

پس از وارد کردن اطلاعات تلفن همراه، باید شماره تلفن همراه (شماره سیمکارت)، کد ملی و شماره گذرنامه را وارد کرده و تیک گزینه پایین کادر را نیز فعال کنیم . دقت داشته باشید که شماره سیمکارت حتماً باید بنام شخص مسافر (با کد ملی وارد شده) باشد. در غیراینصورت سیستم خطا اعلام می‌کند و نمی‌توانیم وارد مرحله بعدی شویم. لذا شخص مسافر حتماً در این مرحله شماره سیمکارتی که متعلق به خودش می‌باشد را وارد نماید. همچنین لازم به ذکر است که تنها در صورتیکه اطلاعات واردشده صحیح باشد و نیز مسافر بودن شخص و تاریخ ورود به کشور او توسط سامانه محرز گردد، اطلاعات از طریق سامانه گمرک به سامانه همتا منتقل شده و شناسه تلفن همراه ثبت می‌گردد. درصورتیکه اطلاعات واردشده صحیح نباشد و یا مسافر بودن شخص (بر اساس تاریخ ورود به کشور) محرز نگردد، شناسه تلفن همراه ثبت نخواهد شد و مبلغ پرداختی توسط فرد نیز به او مسترد نخواهد شد.

در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیمکارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد را در قسمت مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه ادامه کلیک می‌کنیم.

درنهایت سامانه شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی را به ما نمایش می‌دهد.

با کلیک بر روی گزینه پرداخت، وارد صفحه پرداخت اینترنتی می‌شویم. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی را انتخاب نماییم.

در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده را پرداخت می‌نماییم.

پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند برای ما نمایش داده می‌شود. لازم است کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت تلفن همراه در سامانه نزد خود نگه داریم.

پس از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی تلفن همراه در سامانه گمرک، بایستی به وبسایت اینترنتی سامانه همتا به آدرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کرده و پس از ورود به حساب کاربری از بخش «ثبت کالای مسافری»، اقدام به ثبت درخواست نماییم. پس از وارد کردن اطلاعات و ثبت درخواست، اطلاعات شما توسط سامانه همتا بررسی شده و در صورت تائید اطلاعات، تلفن همراه شما در سامانه همتا ثبت شده و کد فعالسازی نیز برای شما با سرشماره HAMTA پیامک خواهد شد. در ادامه می‌توانید با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* نسبت به فعالسازی تلفن همراه خود اقدام نمایید.

به این نکته دقت داشته باشید که قوانین ثبت تلفن‌های همراه مسافری و همچنین نحوه طراحی سامانه ثبت گوشی‌های مسافری در حیطه وظایف گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و سایت همتا صرفاً در این مورد اطلاع‌رسانی کرده است. همچنین باتوجه به سوالات پرتکراری که برای ما ارسال شده است، ذکر چند نکته ضروری است:

* ثبت تلفن همراه مسافری در سامانه همتا، درحال حاضر فرآیندی زمانبر است و به محض پرداخت عوارض در گمرک، تلفن همراه در سامانه همتا ثبت نخواهد شد. درصورتیکه فرد مسافر پرداخت عوارض تلفن همراه خود را به تاخیر بیندازد (یعنی در روزهای پایانی مهلت ۳۰ روزه اقدام به پرداخت عوارض کند)، ممکن است تلفن همراه وی قطع گردد. ولی پس از طی مراحل گمرکی و ثبت درخواست در سامانه همتا، تلفن همراه شخص مسافر مجدداً وصل شده و به‌عنوان دستگاه مجاز می‌تواند از شبکه سرویس بگیرد. لذا خواهشمند است در این مورد سوال نفرمایید.

* برطبق بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران، مسافر فقط و فقط ۳۰ روز پس از ورود به کشور مجاز به اظهار تلفن همراه و پرداخت عوارض آن (چه از طریق مراجعه حضوری و چه از طریق سامانه اینترنتی) می‌باشد. درحال حاضر تصمیمی از سوی گمرک برای تمدید این مهلت درنظر گرفته نشده است. لذا خواهشمند است در این مورد سوال نفرمایید.

* باتوجه به نوع طراحی سامانه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شماره گذرنامه، کد ملی و شماره سیمکارت باید متعلق به شخص مسافر باشد. البته درصورت مراجعه حضوری به گمرک احتیاجی به ارائه شماره سیمکارت نیست. لذا مسافرانی که سیمکارت بنام خود ندارند، یا باید یک سیمکارت خریداری کنند و یا حضوراً به گمرک مراجعه نمایند. لذا خواهشمند است در این مورد سوال نفرمایید.

One thought on “نحوه پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه مسافری

  1. سعید منصوری میگوید:

    اگر یک شخصی از خارج بیاید و برای من یک تلفن همراه کادو بیاورد چطور می توانم آن را ثبت کنم ؟ چون من خودم مسافر نیستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *